XPENG G9 ukazuje ako čínske EV utekajú európskym
Zdroj: TOUCHIT
4m čítanie

XPENG G9 ukazuje ako čínske EV utekajú európskym

XPENG G9 je vlajková loď čerstvej akvizície na SK trhu, ktorá odhalí biedu ospalej európskej automotive.

Bohužiaľ pomalosť ako Európa dokáže reagovať na pokrok aj v tejto oblasti, kedy čínske automobilky sú schopné inovovať svoje modely v rozmedzí 12-18 mesiacov, zatiaľ čo európskym to trvá v priemere 30-36 mesiacov, prehlbuje technologický rozdiel čínskych a európskych vozidiel.

XPENG G9 spĺňa 5-hviezdičkové bezpečnostné konštrukčné normy v rámci nových programov hodnotenia vozidiel v Číne a Európskej únii, ako aj certifikačné normy EÚ známe ako európske typové schválenie celého vozidla, čím sa vozidlo stáva prvým modelom XPENG, ktorý bol navrhnutý s ohľadom na zahraničné trhy. XPENG G9 tiež spĺňa požiadavky EÚ na ochranu životného prostredia s mierou opätovnej použiteľnosti viac ako 85 percent a mierou recyklovateľnosti presahujúcou 95 percent.

XPENG G9 je čisto elektrické mid-size SUV, pričom túto kategóriu v mnohých parametroch prekračuje. Ja som mal k dispozícií verziu Performance, číže vrcholnú verziu s dvomi elektromotormi, výkonom 405 kW (230 kW zadný motor 175 kW predný), krútiacim momentom 717 Nm. K tejto verzii je najväčšia NMC batéria  s kapacitou 94 kWh netto, pričom v novej verzii dostupnej už čoskoro bude LFP batéria s kapacitou 93,1 kWh. Táto zmena sa prejaví na  zvýšení už tak monštruózneho nabíjacieho výkonu  320 kW na úroveň 525 kW! Tieto parametre umožňujú zrýchlenie z 0 na 100 za 3,9 sekundy v režime Sport. Vďaka vzduchovému odpruženiu, ktoré je automaticky variabilné v závislosti od rýchlosti pohybu, kvôli riadeniu efektivity pohonu, si budete užívať prémiový komfort.

Graf závislosti výšky podvozku od rýchlosti XPENG G9
Graf závislosti výšky podvozku od rýchlosti XPENG G9
Zdroj: XPENG

Priemerná spotreba dosiahnutá v mojom teste bola 19,2 kWh na 100 km, pričom sme najazdili takmer 1000 km, z toho viac ako 360 km po diaľnici. To dáva reálny dojazd na úrovni 490 km, v meste sa pohodlne prehupne cez 600 km.

Spotreba XPENG G9
Spotreba XPENG G9
Zdroj: TOUCHIT

Pohon modelu G9 riadi interne vyvinutá architektúra X-EEA 3.0, ktorá optimalizuje distribúciu energie a zlepšuje celkový výkon systému.

XPENG G9 je postavené na platforme SEPA 2.0, ktorá je navrhnutá tak, aby zvýšila efektivitu výroby, znížila náklady na adaptáciu softvéru a maximalizovala možnosti nabíjania. Využíva na to 800V architektúru, ktorá umožňuje distribúciu energie vo vyšších výkonových úrovniach. Tým, že každé vozidlo s touto architektúrou je vybavené vstavanou nabíjačkou (11kW resp. po facelifte 22 kW) s integrovaným DC-DC konvertorom nebude mať auto problém s nabíjaním na starších, menej výkonných nabíjačkách.

Dodávateľom batérií je spoločnosť CALB, momentálne štvrtý najväčší výrobca batérií celosvetovo. CALB ponúka momentálne najlepšie LFP batérie na trhu z hľadiska reálnych nabíjacích výkonov v pomere k cene a kvalite. Vďaka tomu XPENG vie dodávať na európsky trh bezkonkurenčne najlepšie autá z hľadiska nabíjania a teda aj komfortu prevádzky elektromobilu.

Perlička, modely XPENG v Číne zvládajú autonómne riadenie úrovne L4. Na tento účel používa vlastný ADAS pod názvom XPilot, ktorého súčasťou je NGP (Navigation Guided Pilot). Samotný NGP používa 2 režimy, CITY a HIGHWAY, pričom obidva sú použiteľné len za existencie kvalitných HD máp. V našich podmienkach viete najlepšie využiť možnosť autonómneho parkovania či už priamo v aute alebo mimo neho pomocou aplikácie. Rovnako tak autonómne preraďovanie v jazdných pruhoch na diaľnici alebo skvele fungujúci adaptívny tempomat a Lane assist. Fungovanie tohto celého zabezpečujú dve Nvidia Drive Orin jednotky s výpočtovým výkonom 508 biliónov operácií za sekundu.

Zapožičal: XPENG Slovensko

Prečítajte si aj: